Bejelentővédelmi ügyvédi szolgáltatások
A Panasztörvény rendelkezései 2023. július 24. napjától kötelezőek. Bízza tapasztalt ügyvédekre bejelentővédelmi rendszerének létrehozását és üzemeltetését!
Bejelentővédelmi ügyvédi szolgáltatások
A Panasztörvény rendelkezései 2023. július 24. napjától kötelezőek. Bízza tapasztalt ügyvédekre bejelentővédelmi rendszerének létrehozását és üzemeltetését!
A bejelentővédelmi rendszer létrehozása és üzemeltetése bizonyos foglalkoztatók számára a jogszabályban meghatározott módon kötelezővé válik 2023. évtől.
A korábbi – alapvetően megengedő – jogi szabályozást 2023-tól váltja fel a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény, közkeletű elnevezése szerint a Panasztörvény.
Kiknek kell bejelentővédelmi rendszert létrehozni?
Milyen bejelentés tehető?
A visszaélés-bejelentési rendszerben a foglalkoztatással, a foglalkoztató működésével összefüggő bármilyen (!) jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett (!) cselekmény, mulasztás, illetve egyéb visszaélés bejelenthető.
A visszaélés-bejelentési rendszerben azonban nem csak a foglalkoztatott, hanem a korábbi foglalkoztatott és a foglalkoztatni tervezett, még kiválasztása alatt lévő jelölt (jelentkező, álláskereső, beszállító, stb.) is tehet bejelentést. A bejelentésre jogosultak között sorolja a törvény az egyéni vállalkozókat, a vállalkozókat, alvállalkozókat, beszállítókat, azaz lényegében a foglalkoztatóval szerződéses kapcsolatban álló bármilyen partnert.
Határidők
A „belső visszaélés-bejelentési rendszer”
A bejelentési rendszert működtetheti maga a foglalkoztató, külső szervezet, vagy bejelentővédelmi ügyvéd is. A foglalkoztatónak erre a feladatra egy pártatlan személyt vagy szervezeti egységet kell kijelölnie, ez azonban a gyakorlatban ritkán kivitelezhető. Ilyen esetben a bejelentővédelmi rendszert működtető személy vagy szervezeti egység függetlenségéről a foglalkoztató köteles gondoskodni. Ennek személyi- szervezeti- és jogi kereteit is magának kell kialakítani.
Ez jogi- sőt jogalkotási tapasztalat nélkül még a jogi ügyekben járatos foglalkoztatók számára is bizonytalan kimenetelű vállalkozás, figyelemmel arra, hogy a Panasztörvény előírásai mellett a munkajogi, személyiségi jogi, adatvédelmi, stb. jogszabályok előírásait is figyelembe kell venni.
A foglalkoztató számára mindenképpen jelentős többletköltséget jelent egy függetlenített személy alkalmazása, vagy egy ilyen szervezeti egység felállítása, elég, ha ezek munkabér- és közteher vonzatára gondolunk. A panasztörvény által előírt struktúrában érkező panaszok számát és gyakoriságát csaknem lehetetlen előre megjósolni.
Erre figyelemmel bizonyos, hogy a foglalkoztatók egy részének a panaszok alacsony száma miatt felesleges ilyen rendszer saját fenntartása, sokkal rentábilisabb külső partner – bejelentésvédelmi ügyvéd – megbízása, akivel a ténylegesen elvégzett munka és munkaidő-ráfordítás alapján számolhat el – azaz annyit fizet, amennyi szolgáltatást ténylegesen kap, nem kell készenlét jelleggel ilyen szervezeti egységet fenntartania.
A legcélszerűbb és a legköltséghatékonyabb megoldás a foglalkoztatók számára a rendszer üzemeltetésére bejelentővédelmi ügyvéd megbízása.
Miben tud segíteni a bejelentővédelmi ügyvéd?
A bejelentővédelmi ügyvéd elsődleges feladata a bejelentőktől érkező bejelentések fogadása és anonimizálását követően annak a foglalkoztató szervezet részére való továbbítása.
A bejelentések kivizsgálásában a bejelentővédelmi ügyvéd is részt vehet, sőt a teljes kivizsgálást a bejelentővédelmi ügyvéd is lefolytathatja. Ez a foglalkoztató szervezet számára azért előnyös, mert nem kell a bejelentések fogadására és kivizsgálására saját apparátust és adminisztrációt fenntartania.
A bejelentővédelmi ügyvéd fenntartja és létrehozza a bejelentővédelmi rendszert, és – amennyiben bejelentés érkezik – a bejelentést kivizsgálja, javaslatot készít, stb.
Bejelentővédelmi szolgáltatásunk foglalkoztatók részére
Szerződéskötést követően egy linket kap tőlünk, innen érhető el a ügyvédi irodánk által működtetett visszaélés-bejelentési felület. Ez lényegében egy jogszabályi előírások szerint létrehozott online nyomtatvány, amely a bejelentők számára átlátható és könnyen kitölthető adatlap.
A bejelentés fogadását követően irodánk elvégzi:
- visszajelzés küldése a bejelentő felé a törvényes határidőn belül
- a bejelentő személyazonosságának (anonimitásának) védelme a törvényi előírásoknak megfelelően
- A visszaélés-bejelentő rendszer működéséhez szükséges iratok elkészítése (adatkezelési tájékoztató, vizsgálati szabályzat, eljárásrend) és rendelkezésre bocsátása
- a bejelentés előszűrése (a befogadhatóság vizsgálata)
- a bejelentés nyomon követése,
- a bejelentésben foglalt visszaélés vizsgálata
- amennyiben szükséges és a bejelentő kéri, úgy hatósági bejelentés elkészítése
- a bejelentés kivizsgálása
- beszámoló készítése a bejelentés vizsgálatának eredményéről a foglalkoztató részére
- kapcsolattartás a bejelentővel, a bejelentés kivizsgálását követően a a bejelentő megfelelő tájékoztatása,
- igény esetén visszaélés-bejelentési összefoglalók és statisztikák elkészítése, értékelése